lördag 5 april 2014

Rosa Transformerstårta

Söt och cool precis som min 5åring!
Naaaaj, jag bakar inte sockerkaksbotten själv. Naaaaj jag gör inte chokladpudding från scratch. Naaaaj jag maler inte mandeln eller färgar marsipan med rödbetsavkok...  Och vi äter sällan så många E-nummer och andra tillsatser som på ett barnkalas.



Men här kommer receptet på denna fusktårta!
  • 2 omgångar färdig Tårtbotten (á 3 lager)
  • 1 liter ekologisk Grädde
  • 500g Nutella
  • Hallonsylt (gärna i flaska)
  • 3 ekologiska Bananer
  • Färdigkavlat rosa Marsipanlock
  • Sockermassa
  • Florsocker
Gör tårtan på ett lager bakplåtspapper så kan du förvara den i kylen i en tårtlåda och sedan helt enkelt dra över den till tårtfatet när det är dags för dekorering och sedan river du av alla synliga delar av bakplåtspappret.

Vispa grädden hyfsat hårt. Blanda ihop nutella med snäppet mindre volym grädde. Vispa bananerna relativt bitfria, och vispa samman även här med snäppet mindre grädde.
Lägg ett lager tårtbotten på bakplåtspapper. Lägg en skuren del nedåt. Inte en bakad, då klibbar det fast i botten. Bred ut ½ av nutellablandningen. Nytt lager tårtbotten. Tunt lager grädde och cirkla ut hallonsylt ovanpå. Nytt tårtlager och sedan nutellablandning igen, tårtbottenlager och sedan bananblandning och ett nytt lock tårtbotten. Alltså 5 lager tårta! Dra på grädde på hela tårtan och låt stå i kylskåp över natten så att den drar till sig.
Kalasdag: Ta hjälp av någon som håller tårtlådsbotten mot tårtfatet och dra över hela tårtan i bakplåtspappret. Riv av alla synliga pappersdelar.
Snurra ut locket och lägg direkt på tårtan. Klipp små snitt som du lägger omlott på sidorna. Använd återstående vispad grädde och spritsa bottensidorna som inte täcks av locket. Gör små S så blir det fina mönster! Tryck ut sockermassan på lite florsocker och skär ut Transformersloggan.
Jag gjorde en logga till dotterns Arcee dräkt och Mr.M's t-shirt. Dom urskurna delarna från den mallen använder jag som tårtmall!
Lägg delarna till loggan på tårtan och pudra lite florsocker på kanterna. Jag använder alltid en tesil som man enkelt skopar i florsocker, genom att bara greppa med silen rakt i florsockret och sedan pudra på! Piece of cake, so to speak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar