onsdag 2 april 2014

Idioti är färglös

Då och då stöter jag på människor som tror att dom är värda mer än andra, för att dom är födda som svenskar. Ibland träffar jag på folk från andra länder som tror att dom är förmer än andra, för att dom kommer från just det landet, kulturen eller religionen dom råkade födas i. Vad tråkiga deras liv måste vara. Gå runt med skygglappar genom hela livet och inte upptäcka hur spännande andra länder, kulturer och personer är. Man kan inte älska alla, men att döma ut alla andra än sina landsfränder, som dessutom ska tillhöra samma kultur, det blir väldigt många att inte tycka om. Detta skapar självklart problem för dessa trångsynta människor. Det blir liksom inte så många kvar att tycka om. Så därför lättar många på sina självdikterade regler genom att umgås med andra eller tredje generationens invandrare. Eller för den del, bara vissa ur vissa andra religioner...



Sedan det här med Sverige och Sveriges gränser. Man kan ju tycka att Sverige är ett mäkta fegt land som inte står för våra åsikter genom att stötta länder vi håller med, exempelvis i krig eller offentliga uttalanden. Men detta har ju i sin tur lett till att vi hållit oss ifrån krig i en herrans massa år = mindre pengar till att döda och sedan rusta upp ett land i spillror = mer pengar till annat, och även ett land som kan skydda och låta många invandra som flyr från misär. Buddistiskt kan jag tycka!



Och vidare till vad vi svenskar är för slags personer eller för visso, vad vi vill vara för individer. Jag känner mig ofta (om jag inte råkar i luven på invandrarfientliga)...
Ny rad, för jag vill inte skriva svenskars karaktärer på samma rad som det ordet... =) 
Svenskar är för mig ödmjuka, empatiska och generösa.
Motsatsordet tordes vara invandrarfientlig.

Nu har jag turligt nog inga invandrarfientliga i min direkta närhet, och jag kommer förmodligen aldrig bjuda in en sådan i mitt hem eller i min närmsta krets heller. Det skulle vara som att skita i sin egna säng, så jag håller dom på avstånd.
Däremot har jag ofta besök av trevliga, charmiga och ödmjuka vänner som vill göra världen till en vacker plats för alla. Och dom vill jag självklart omfamna och stärka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar